Patova Oy:n perusta luotiin jo vuonna 1954, kun Eino Patova aloitti yrittäjänä toimimisen kahdella säiliöautolla, jotka olivat Sisu ja Scania.
Ensimmäiset öljykuormat ajettiin Alkon Rajamäen tehtaille.
Olavi Patova aloitti enonsa Eino Patovan palveluksessa ja ensimmäinen keikka oli raskasöljykuorma Jyväskylään vuonna 1954.
Omat liikennelupansa Olavi sai vuonna 1961 ja pian hänen nimissään oli jo viisi öljyautoa.
Ensimmäinen sorakasettiyhdistelmä tuli yhtiölle vuonna 1969. 70-luvulla alkoi tiili- ja asfalttimassojen kuljetukset ja hiilenkuljetukset 80-luvulla.
Myöhemmin öljyautoilun pioneerit Eino ja Olavi pistivät firmansa yhteen, jossa oli parhaimmillaan 17 säiliöautoa ja kaksi nosturiautoa.
Omat nykyaikaiset huolto- ja toimitilat rakennettiin vuonna 1989 Nurmijärven Karhunkorven teollisuusalueelle omiin käyttötarkoituksiin. Tilat ovat edelleen käytössämme.
Ajan saatossa yhtiön autot tunnettiin aina vain paremmin ja asiakkaiden luottamus oli vankkumaton. 1990-luvulla yhtiö sai tehtäväkseen hoitaa Nesteen alkutaipaleen bensakuljetukset Pietarin ja Moskovan alueella.
Näitä kuljetuksia hoidettiin kahdeksan vuotta kuudella täysperävaunulla sekä kahdentoista venäläisen kuljettajan voimin suomalaisten ammattitaitoisten kuljettajien opastuksella.
Vuonna 2000 säiliöautoliikenteestä luovuttiin ja siirryttiin kokonaan sora-autoiluun, joka on jatkunut aina näihin päiviin saakka.
Viime vuosikymmenenä sora-autoilun ohella yhtiö suorittaa myös pilaantuneiden maa-ainesten kuljetuksia. Viime vuosina yhtiö on laajentanut toimintaansa vahvasti myös kiinteistöpuolelle.